Näin tuet nepsy -oireista lasta ja nuorta arjessa

Osallistuin webinaariin: Näin tuet nepsy -oireista lasta ja nuorta arjessa, jossa oli tärkeää asiaa nepsy -vaikeuksista, toiminnanohjauksesta, ennakoinnista, tuen muodoista, resilienssistä yms. Nepsy -asiat kiinnostavat itseäni kovasti ja ovat itselle melko tuttuja. Nepsy -oireita tulee nykyaikana paljon vastaan, minkä vuoksi suosittelen tämän webinaarin tallennetta kaikille varhaiskasvatuksessa ja koulussa työskenteleville. Itseä ilahdutti nepsy -osiossa erityisesti erilaiset sovellusvinkit mm. toiminnanohjaukseen, ajan hahmottamiseen ja rahankäytön hallintaan.

Kaikista mielenkiintoisin ja ajatuksia herättävin osio omasta mielestä oli kuitenkin aistiesteettömyys tai aistiystävällisyys; miten saada optimaalisin vireystila aistikuormituksesta huolimatta. Aistikuormituksen poistaminen ei sosiaalisissa ympäristöissä ole mahdollista, mutta on tärkeää miettiä, miten oppimisympäristöä saa muokattua aistiesteettömäksi. Tämä on todella tärkeää, koska aistikuormitus vaikuttaa suoraan oppimiseen, ongelmanratkaisuun, kognitiivisiin taitoihin ja rakentavaan vuorovaikutukseen. Suosittelisinkin jokaisen varhaiskasvatuksen työntekijän kartoittamaan  omassa tiimissään omien tilojensa aistiesteettömyyttä. Se on tehty hyvin helpoksi seuraavalla sivulla: https://aistiesteettomyys.web.app/.

Optimaalisen vireystilan saavuttamisessa todella tärkeää on siis oppimisympäristön aistikuormituksen maksimaalinen vähentäminen ja oppimisympäristön muuttaminen mahdollisimman miellyttäväksi, palauttavaksi ja aistiystävälliseksi ympäristöksi. Webinaarista saa lisää vinkkejä teemaan, mutta rauhalliset värit ja materiaalit (kuten puu) tekee jo suuren vaikutuksen. Kokonaan valkoinen väritys ei myöskään ole rauhoittava.  Oppimisympäristön rauhoittamisessa ja sen ohella tärkeintä on kuitenkin toimintakulttuuri sekä aikuisen asenne ja positiivinen ja ymmärtävä suhtautuminen lapseen, jolla on aistiyliherkkyyksiä.

Aistiyliherkkyyksiä ja resilienssiä ajatellessa itsellä opettajana huomio on erityisesti lasten aistikuormituksessa, mutta resilienssistä kuunnellessa huomasi, miten resilienssin (kyky suhtautua haastaviin tilanteisiin) puute vaikuttaa voimakkaasti myös joidenkin aikuistenkin (työ)hyvinvointiin ja käyttäytymiseen. Webinaarissa annettiinkin vinkkejä ja työkaluja, miten resilienssiä pystyy harjoittelemaan (mm. stressikuppimalli). 

Webinaarissa oli myös tärkeää asiaa positiivisesta puheesta, jonka harjoittelussa toimii esim. Albert Ellisin ABC -malli. Mallissa keskitytään hyvin tiedostavaan otteeseen omasta ajattelusta ja puheesta. Itse puhun usein itsereflektiosta ja sisäisestä puheesta, mihin malli vahvasti liittyy. Mallin mukaan toiminnan ja sen seurauksien välillä on tärkeää huomioida asiat, joita ihminen liittää itselle tapahtuviin asioihin. Omiin tunteisiin ja siihen, miten seuraavaksi käyttäytyy ja puhuu,  vaikuttaa paljolti omat uskomukset, aiemmat kokemukset ja se, millaista henkilön sisäinen puhe on. Tämän mallin mukaan toimiminen on ehdottoman tärkeää lasten kanssa työtä tekeville, mutta myös todella hyvä keskustelunaihe lasten kanssa. 

Varhaiskasvatuksessa lapset ovat tottuneet siihen, että aikuinen auttaa sanoittamaan ristiriitatilanteita ja pettymyksen tunteita. Tähän keskusteluun olisi kuitenkin todella tärkeää lisätä juurikin tuo keskustelu omien uskomusten vaikutuksesta tilanteeseen. Jos kaveri esim. ei lähde leikkimään lapsen kanssa, minkä seurauksena lapsi ei halua koskaan enää kysyä kyseistä kaveria leikkiin mukaan, on aikuisen tärkeää avata vaihtoehtoisia syitä lapselle ja kysyä kieltäytyneeltä kaverilta syytä. Lapsellahan on voinut olla esim. nälkä tai väsy tai ehdotettu leikki ei esim. kiinnostanut, vaikka muuten olisikin ollut halukas liittymään mukaan leikkiin. Positiivisuus, luottamus ja usko hyvään on siis ensiarvoisen tärkeä taito oppia.

Ilmaisen webinaarin pääset kuuntelemaan tallenteena täältä: https://www.opettajantietopalvelu.fi/webinaarit.html

Webinaari pohjautuu kirjaan: Nepsy opas -Tukea neuropsykiatrisiin haasteisiin, joka löytyy täältä: 


Kommentit

Suosituimmat blogipäivitykset

Sosiogrammi

Aistiseikkailu -projekti: Pohjustusta

Jumppaa junnuille & Näppärät näpit (karkea- ja hienomotoristen taitojen tehtäväkortit)

Jukka Hukka -kirjasarja ja tunnekortit

Työn imu

Aistiseikkailu -projekti: Matka avaruuteen

Aistiseikkailu -projekti: Matka Suomeen

Aistiseikkailu -projekti: Matka Saharaan

Kilpikonnan keinahdus -Toimintakortit hauskoihin liikuntahetkiin

Pomenian Satuseikkailu -lautapeli