Ideoita leikkiympäristön rikastamiseen
Saatu / mainos: Kaapuset
Olen haaveillut eskarin seinälle jonkinlaista
kaupunkinäkymää mm. autoleikkien rikastamiseen. Bongasin Kaapusten kaupungin
kuin tilauksesta. Kaapusten kaupungin kerrostalo -materiaali ilahdutti kovasti,
koska se oli juuri täydellisesti ajatuksiini soveltuva! Monesti tuntuu, että
aika ei tahdo riittää kaikkien ideoiden toteuttamiseen, mitä omaan ryhmään
haluaisi. Siksi on todella ihanaa, että nykyään on niin monenlaista materiaalia
saatavilla valmiina kuten tämä kaupunki. Tällaiset materiaalit helpottavat työtä,
rikastavat leikkiä ja luovat myös viihtyisyyttä ryhmätilaan.
Kerrostalot ovat tosi käytännöllisiä, koska
niistä saa muokkaamalla eri korkuisia, ja talot voi myös tulostaa kahdessa eri
koossa. Talojen mukana tulee vinkkejä niiden käyttöön. Erityisesti minua
ilahduttaa, että niissä on huomioitu matemaattisen harjoittelun yhdistäminen
leikkiin. Miten helppoa onkaan kysellä leikin ohessa lapsilta esim. ikkunoiden
lukumäärää tai vaikkapa vertailla talojen kokoja ja korkeuksia tai vaikka
mittailla niitä. Matematiikan lukumääräsyötti -ideaa voi myös yhdistää taloihin
ja vaihtaa erilaisia irtokuvia näkymään aina eri päivinä eri ikkunoista. Tällöin
harjaantuu hahmottaminenkin ihan huomaamatta!
Kaapusilta löytyy myös esimerkiksi leikkiin ja
leikkiympäristön rikastuttamiseen Kaapusten viherkasvit, jotka voi tulostaa
esimerkiksi ikkunoihin liitettäviksi vaihtuviksi irtokuviksi lukumääräsyöttiä
varten tai muuten vaan koristeeksi. Viherkasvit tulevat kahdessa eri koossa,
joten ne voi tulostaa myös isona kokona ja kiinnittää seinälle mukana tulevien
hyllyjen päälle kauniiksi asetelmaksi. Koti- tai kauppaleikkiin ne soveltuvat
myös erinomaisesti tai muuten vaan rauhoittavaa ja luonnonläheistä tunnelmaa tuomaan.
Mukana tulee myös oma vinkkilista kasvien käyttöön.
Talojen avulla päästään myös harjoittelemaan järjestyslukuja:
lapsia voi vaikkapa ohjeistaa kysymään kavereilta sanallisesti ilman sormella
osoittamista, monennestako kerroksesta löytyy asia, jota hän ajattelee. Samalla
sijaintikäsitteet saavat harjaannusta: oikealla/vasemmalla, ylä/alapuolella
jne. Myös kielellisiä valmiuksia on siis helppo yhdistää leikin oheen:
vastakohtia voi miettiä taloja verratessa (matala-korkea, iso-pieni jne.) sekä
nimetä ikkunoissa näkyviä asioita.
Talot ja myös viherkasvit soveltuisivat
varmasti tosi hyvin myös esim. kotileikin ikkunan näkymäksi, ja lapset voisivat
ideoida myös itse lisää leikkiteemoja, mihin leikkiin talot heidän mielestään
soveltuvat. Kun leikkejä on päästy hyvän aikaa leikkimään, voi näkymää
laajentaa ja talojen sekaan voi lisätä vaikkapa jokaisen lapsen piirtämän oman
kotitalonsa, jonka ikkunoista hänen perheenjäsenensä esimerkiksi näkyy. Tai
ystävänpäivän tienoilla yhdestä talosta voidaan muokata ystävyyden talo, jonka
ikkunoihin voi kiinnittää ryhmän lapset näkymään. Mahdollisuudet leikin
jatkotyöstämiseen ovat rajattomat!
Ilahduttavaa
on, että Kaapusten kaupunkiin on tulossa lisäystä maatilan muodossa. Tällaisiin
erilaisiin ympäristöihin liitettynä leikkiin tulee koko ajan lisää erilaista
sanastoa. Näen jo mielessäni, että mitä pitemmälle vuosi etenee, sitä enemmän
leikki syventyy. Mukana on myös aurinko ja pilviä, mistä tulee jälleen mieleen
idea, miten leikkiä voi rikastaa luonto ja sääilmiöt -teemasanastolla. Yllä
mainittuja ja muita materiaaleja leikkiympäristön rikastamiseen löytyy täältä: https://www.kaapuset.fi/tuoteryhma/leikkiymprist.
Materiaalin
teemat ovat hyvin lapsilähtöisiä ja lapsen mielenkiinnonkohteet huomioivia. Materiaali on myös hyvin ajankohtainen,
koska sen sävytyksessä on huomioitu lasten saaman aistikuormituksen määrä.
Ketä paikalla -materiaali jatkaa samalla
herkullisen värisellä teemalla. Sen kuvituksessa on huomioitu myös
yhdenmukaisuus ja tasa-arvo, mikä itseä ilahduttaa. Materiaalista tulee
hyväntuulinen ja iloinen ”viba” heti alkuun, ja halutessaan sen voi helposti
yhdistää Kaapusten kaupunki -leikkiin.
Materiaali sisältää tulostettavat bussit,
joiden kyytiin oman ryhmän lasten kuvat voidaan koota joko eteiseen tai
aamupiiriseinälle. Bussit saa tulostettua joko pienemmässä tai isommassa
koossa. Eri pienryhmille voi halutessaan tehdä vaikkapa omat bussinsa. Bussien
kylkeen lapset voivat laminoimisen jälkeen kirjoittaa valkotaulutussilla omat nimensä
ja pyyhkiä päivän päätteeksi pois. Pienemmillä lapsilla bussi on loistava
pelkästään kuvien kanssa käytettynäkin, kun ei vielä osata kirjoittaa. Toki
oman nimen malli on hyvä lisä heillekin sanan oppimiseen ja hahmottamiseen
kokonaisuutena. Tällainen jokaisen päivittäinen huomiointi on yksi osallisuuden
muoto ja lapsille tulee varmasti tervetulleempi olo tästä yksityiskohdasta.
Tämä kuulostaa paljon motivoivammalta kuin se
tapa, mikä itselläni on ollut eskarissa käytössä oman nimen kirjoittamisen
harjoitteluun/kertaamiseen. Siinä lapset kirjoittavat nimensä vain paikalla
olevien taulukkoon (kaikille pienryhmille omansa), mikä kuulostaa aika todella
tylsältä tähän bussiin verrattuna.
Busseista ajatus kulkee autoleikkiin, joka
tuntuu olevan joka vuosi hitti päiväkotiryhmissä. Kyseisessä leikissä on
monesti kuitenkin juuri tietty porukka, joka ei paljon muuta tekisikään kuin
leikkisi autoilla. Tämän bussin innoittamana leikkiin saadaan innostettua
niitäkin lapsia, jotka eivät heti ensimmäisenä ole valitsemassa autoleikkiä.
Autoleikin rikastamiseen on ollut paljon esillä
erilaisia ideoita, missä esimerkiksi teitä tehdään teippaamalla vaakatasoon eri
pinnoille. Nämä Kaapusten materiaalit ovat kuitenkin erityisen loistavia, koska
leikkiympäristöstä tulee kolmiulotteinen; kun vaakasuunnan lisäksi myös
pystysuunta on huomioitu. Tällöin leikin rikastaminen on ihan eri sfääreissä ja
huomattavasti vaikuttavampi kokemus.
Materiaalit sopivat myös liikenne -teemaan,
jonka yhdistäminen syksyn aloitukseen sopii itse asiassa myös todella hyvin.
Itse ainakin eskarissa liitän liikennekasvatusta heti syksyn alkuun, kun
tutustumme eskarin ympäristöön. Kun laajennamme alueeseen tutustumista enemmän
ja enemmän syksyn edetessä, tulee liikennekasvatus koko aika tutummaksi.
Keväällä on toki tärkeää vielä muistutella aiheesta ja kerrata, kun koulumatkan
kulkemisen harjoittelu alkaa eskareilla olemaan ajankohtaista. Nämä
liikennekasvatukseenkin liittyvät materiaalit toimivat kuitenkin loistavasti
läpi vuoden.
Kommentit
Lähetä kommentti
Ilahtuisin kovasti, jos saisimme blogitekstin kommenttikenttään vuoropuhelua aikaiseksi. Jätäthän käynnistäsi siis kommentin! Voisitko myös ystävällisesti linkittää oman blogitekstisi kommenttikenttään, jos oma tekstini on herättänyt sinussa blogipäivityksen verran lisäajatuksia, kiitos!