Konkreettiset vahvuuskortit 1 & 2 sekä aktiviteetteja vahvuuskorttien kanssa
Mainos: Taikanorppa
Mitä pitempään olen ollut
työelämässä, sitä vahvemmin koen vahvuuksien korostamisen tärkeyden lapsiryhmässä.
Tunnetaidot ovat olleet pitkään ajankohtaisena varhaiskasvatuksen painotusaiheena,
mutta vahvuuksiin liittyvää materiaalia on ollut huomattavasti vähemmän. Siksi
huomatessani Taikanorpalla olevan vahvuuksiin liittyvää materiaalia, halusin ne
heti itselleni.
Vahvuuskortit 1 & 2 ovat
helposti tulostettavana pdf -tiedostoina, ja niiden mukana tulee
käyttövinkkejä, joista erityisesti pidin havainnollisesta ideasta, miten laittamalla
päivän vahvuuskuva lapsen lokeroon saadaan vahvuudet ensinnäkin esille, mutta samalla
niistä voidaan tiedottaa myös vanhempia. Ne saattavat kannustaa myös vanhempia
kiinnittämään enemmän huomiota lasten vahvuuksiin, kannustamiseen ja
kehumiseen.
Jos tuntuu, ettei joka päivä ehdi
päivän aikana miettimään lasten päivän vahvuutta, voi kortteja hyvin hyödyntää
vaikka viikoittaisella vahvuushetkellä, jolloin lapsille jaetaan yksi tai
useampi kortti.
Olen vuosia kannustanut lapsia
bongaamaan eskarissa kavereissa erilaisia vahvuuksia. Niitä on käyty aina läpi
koko vuosi. Ne eivät ole kuitenkaan olleet yhtä konkreettisia tai
havainnollisia sekä lapsen ajatusmaailmaan ja arkeen sopivia kuin nämä
vahvuuskortit, vaan niissä on käyty enemmänkin yleisesti vahvuuksista, ja mitä
ne tarkoittavat. Lähestymistapoja vahvuuksiin voi olla niin erilaisia, että niitä
voi olla hyvä käyttää myös yhdessä näiden korttien rinnalla.
Korttien vinkeistä itselleni tuli
heti jatkoidea, miten vahvuuksia voisi dokumentoida esim. lapsen eskarikansioon
niin, että aina kun lapsen toiminnassa näkyy jokin vahvuus, saisi hän
tulostetun minikortin vahvuudesta, jonka hän voisi liimata esim. eskarikansioon
omalle vahvuussivulleen -tai voisipa siitä tehdä esimerkiksi vaikka
vahvuusjulisteenkin. Koska varhaiskasvatuksessa havainnoidaan muutenkin paljon
lapsia, on täysin mahdollista jakaa lapsille kortteja aina siinä hetkessä, kun
vahvuudet näyttäytyvät.
Aiemmat vahvuuskortit lapset ovat
saaneet viedä meillä irtonaisena heti kotiin. Vahvuussivua tutkimalla lapsi
näkisi kuitenkin paremmin sen kokonaisuuden, miten paljon taitoja lapsella jo
on. Lisäksi vahvuuskortit voisivat näkyä oikeassa koossa seinällä, ja sieltä
lapsen kanssa voisi yhdessä katsoa, mitä hän esimerkiksi haluaisi lähteä
seuraavaksi harjoittelemaan. Tähän ideaan liittyen Aktiviteetteja
vahvuuskorttien kanssa -materiaalista löytyy myös oma vinkki ja kätevä
vahvuusruudukko.
Vahvuuskorttien kuvat ja teemat
ovat ihanan käytännöllisiä, koska ne liittyvät tilanteisiin, joita kohtaamme
päivittäin varhaiskasvatuksen arjessa. Ja ne ovat todella monipuolisia, koska
ne liittyvät mm. lapselle ominaiseen
tapaan toimia, päivittäistoimintoihin, liikuntaan, taito- ja taideaineisiin,
itsensä ilmaisuun, omatoimisuuteen, kohteliaisiin tapoihin, vuorovaikutukseen,
akateemisiin taitoihin ja leikkitaitoihin. Olen todella ilahtunut, miten korttien
avulla vahvuudet saadaan huomattavasti paremmin näkyville!
Aktiviteetteja vahvuuskorttien
kanssa -materiaalista saa vahvuuskorttien käyttöön myös vielä lisää ideoita.
Siellä on esim. vahvuusviikko -ajatusta avattu enemmän sekä vahvuusbongaukseen
vielä yksi erilainen näkökulma kuin yllä oleva omani. Vahvuuksien
kategorisointi -vinkin aion lisätä hetkeen, kun tutkimme lasten vahvuuksia
esim. heidän omista vahvuusjulisteistaan. Toki vahvuuksien kategorisointi
soveltuisi loistavasti myös ensimmäisellä kerralla vahvuuksiin tutustumiseen. Materiaalissa
on joka tapauksessa selkeyttävät pohjat kategorisoinnin tueksi.
Erityisesti minua tässä
materiaalissa ilahdutti vahvuuksien yhdistäminen ammatteihin, koska meillä on
eskarissa vanhemmat tulossa esittelemään yksi kerrallaan omia ammattejaan.
Aikaisempina vuosinakin olemme miettineet, mitä vahvuuksia kussakin ammatissa
tarvitaan, ja kysytty sitä vielä erikseen vanhemmilta itseltään. Nämä kortit
ovat jälleen hyvä havainnollistava tekijä kyseiseen keskusteluun. Vanhempien
osallistamiseen materiaalista löytyy muutakin lomaketta.
Lisäksi materiaalissa on muitakin
hyviä ideoita laajentamaan vahvuus -ajattelua; niin keskusteluun ja muisteluun
pohjautuvaa kuin myös parityöskentelyyn ja itse asiassa hieman
ongelmanratkaisuun ja ajattelun taitoihinkin liittyvää. Materiaalissa
ilahduttaa kovasti myös se, että siihen on liitetty draama, mihin
varhaiskasvatuksessa tuntuu helposti jäävän liian vähän aikaa. Kyseiset vinkit
esim. pantomiimiin liittyen soveltuvat mielestäni loistavasti ensimmäiselle
esittelykerralle, kun tutkitaan, millaisia vahvuuksia ylipäätään on olemassa.
Jos kiinnostuit materiaaleista,
pääset tutkimaan niitä lisää täältä:
https://www.taikanorppa.fi/tuote/konkreettiset-vahvuuskortit-osa-1
https://www.taikanorppa.fi/tuote/konkreettiset-vahvuuskortit
https://www.taikanorppa.fi/tuote/aktiviteetteja-vahvuuskortteihin
https://www.taikanorppa.fi/tuote/kolmen-tuotteen-vahvuuspaketti
Kommentit
Lähetä kommentti
Ilahtuisin kovasti, jos saisimme blogitekstin kommenttikenttään vuoropuhelua aikaiseksi. Jätäthän käynnistäsi siis kommentin! Voisitko myös ystävällisesti linkittää oman blogitekstisi kommenttikenttään, jos oma tekstini on herättänyt sinussa blogipäivityksen verran lisäajatuksia, kiitos!