Työkaluja toiminnan suunnitteluun
Mainos:
Taikanorppa
Rakastan kaikenlaisia listoja ja taulukoita enkä selviäisi
ilman niitä työstä eskariopettajana. Taikanorpan kalenteri ja lisämateriaali
tukee työn sujuvuutta; työn, jossa pitää olla langat käsissä todella monen
asian osalta samaan aikaan ja tietenkin vielä kaikkien lasten osalta erikseen.
Monesti työssä jaksamiseen ja työviihtyvyyteen vaikuttaa
hyvinkin pienet asiat, mutta kun ne rullaavat hyvin, on helpompi päästä työssä
flow -tilaan. Sama pätee toiminnan suunnitteluun. Kaikki mikä nopeuttaa ja
helpottaa sitä, auttaa suunnattomasti ja vaikuttaa voimakkaasti omaan
fiilikseen töissä. Kalenteri on yksi sellainen asia. Pääsin vihdoin hypistelemään
Taikanorpan kalenteria, missä minua ilahduttaa monta asiaa. Suuresti minua
ilahduttaa mm. se, että siihen on lisätty teemapäivät sekä oma kohtansa työvuorolle.
Samaan kohtaan voi merkitä halutessaan myös opettajan sak -ajan.
Tärkeää kalenterissa on kuukausi -sivu, jossa teemapäivät
ovat myös listattuna, mikä auttaa kokonaisuuksien hahmottamisessa. Kuukausisuunnitelma
viikkotasoisesti on puolestaan ehdoton. Se selkeyttää huomattavasti
kokonaisuutta. Tärkeää on myös omat kohdat oppimisen alueille ja tavoitteille
sekä arvioinnille ja eriyttämiselle. Kalenteri on suorastaan vastaisku työn
yksityiskohtien aiheuttamalle repaleisuudelle. Kun opettaja saa pidettyä
kokonaisuuden itsellään kasassa, on se sitä myös arjessa lasten kanssa touhutessa.
Omille merkinnöille kalenterissa on myös tilaa.
Kalenterissa on paljon pieniä yksityiskohtia, jotka tekevät
siitä ihanan perusteellisen. Tällaisia yksityiskohtia ovat esim. viikkonumerot,
jotka ei ole aina kalentereissa huomioitu. Kalenterisivuilta löytyy myös kivoja
vinkkejä toiminnan suunnitteluun. Todella tärkeää on esimerkiksi muistutus
syksyllä syksyisistä lorukorteista. Monesti tuntuu, että kun alalle tulee uusia
tuulia ja painotuksia, saattaa vanhemmat tärkeät jutut jäädä uusien jalkoihin.
Loruttelu esimerkiksi on erityisen tärkeää koululaisten lukutaidon ollessa
heikompaa kuin aikoihin.
Kalenterissa on ihanaa se, kun kaikki asiat voi nähdä yhdeltä
katsomalta. Siinä on myös vinkkejä kokopäiväpedagogiikkaan, mitä rakastan, sekä
tietoiskuja esim. uhanalaisista lajeista uhanalaisten eläinlajien päivän
kohdalla. Kalenteri huomioi myös siirtymät, kirjavinkit sekä myös bonuksena jouluisia
toimintaideoita ja myös jumppaideoita. Vinkkejä viskareille, eskareille sekä
alle 3 -vuotiaille löytyy myös.
Lisäksi ihana lisä on lista nimi- ja tutustumisleikeistä,
jotka ovat tärkeitä toimintakauden alussa. Nämä tulevat itsellä heti käyttöön,
koska omassa eskarissani on tapana aloittaa ulkoilu aina ohjatulla
yhteisleikillä. Ja syksyn alussa leikit ovat aina nimenomaan nimi- ja
tutustumisleikkejä, joten tuosta listasta on itselle iso ilo. Monet kyseisistä
leikeistä soveltuvat myös ulko-opetukseen, mikä kalenterissa on ihanasti myös
huomioitu.
Tärkeänä lisänä kalenterista löytyy liikunnan perustaitojen
havainnointitaulukot, joita saa tulostettua tarvittaessa lisää kalenterin
mukana tulleesta tulostettavasta lisämateriaalista. Erityisen paljon
kalenterissa ilahduttaa liikunnan motoriset taulukot, jotka on jaettu osiin:
tasapaino-, liikkumis- ja välineenkäyttötaidot, ja ne jaettu vieläkin
pienempiin osiin. Niitä saa tulostettua myös lisää lisämateriaalista, jossa on
paljon todella tärkeää ja arkea helpottavaa perusmateriaalia ja listoja (lapsi-,
synttäri-, päivä-, allergia-, yhteistieto- ja askartelulistat yms.), mitä ei
yleensä ole varhaiskasvatuksen kalentereissa huomioitu. Nämä kaikki listat
odottavat tekemistä aina toimintakauden alussa, joten kyseiset lisämateriaalit
vähentävät työtä ja ovat vielä paljon esteettisempiä kuin omat nopeasti kyhätyt
taulukot ilman värejä ja kuvia. Tästä lisäosasta näkee, että niiden tekijä on
alan ihminen, joka tietää, millaisista taulukoista työntekijä hyötyy ja millaisista
yksityiskohtaista tietoa varhaiskasvatuksen työntekijä käsittelee koko aika
työssään.
Materiaaleissa on huomioitu erikseen myös leikki, mikä
ilahduttaa kovasti. Leikkipari -toiminnan (koko ryhmän ja pienryhmien sisäiset
leikkiparit) on helppo koota leikkiryhmät tällä viikolla -taulukkoon.
Taulukkoon voi kuitenkin kirjata myös yhteistyön eri ryhmien välillä;
esimerkiksi minun eskariryhmäni tapauksessa yhteistyötä tehdään kolmen eri
viskariryhmän, toisen eskariryhmän, 1 & 2 -luokkalaisten sekä koulun
iltapäivätoiminnan kanssa.
Lisämateriaalissa ilahduttaa myös tyhjä vuosikello.
Vuosikelloja löytynee jokaiseen sisältöalueeseen, mutta itseä ilahdutti kovasti
juurikin se, että tyhjään vuosikelloon voi tehdä itselle oman ja omia sekä
ryhmän tarpeita palvelevan vuosikellon. Vanhemmille lähetettäville tiedotteille
voi tehdä vaikka oman vuosikellon, johon kirjoittaa muistiin joka vuotiset
ilmoitukset säänmukaisista vaatteista, aurinkorasvoista, syksyllä pastillien
tuomisesta, talvella hiihdon ja luistelun välineinfosta yms.
Oppimisen osa-alueet ja laaja-alaisen oppimisen alueet on
lisäosassa myös tärkeä lisä. On myös ihana, että oppimisen osa-alueille on oma
sivu, johon kirjata ylös, mitä viikon aikana on tehty. Sen voi laittaa vaikka
eteiseen vanhemmille näkyviin. Samalla se toimii arvioinnin työkaluna.
Osa-alueiden dokumentointi on myös helppo yhdistää arkeen. En ole vielä
löytänyt sellaista dokumentointi -tapaa, mikä tyydyttäisi täysin itseäni. Tämä
tapa menee ehdottomasti kokeiluun! Sen voi täyttää vaikka tiimipalaverissa,
niin siitä näkee samalla, onko jotain osa-aluetta ollut vähemmän kuin muita.
Osa-alueiden tavoitteille on myös oma sivunsa sekä ylipäätään
tiimipalaverin sisällölle, tiimisopimuksille, havainnoinnille, päivärytmille,
viikon toiminnalle ja vastuualueille sekä pienryhmille, ryhmäyttämiselle ja
tuen tarpeille. On myös ihanaa, että lapsen päivässä on huomioitu myös
ruokakasvatus ja maistamisen harjoittelu. Lapsen päivään liittyvät kuvat ovat
monikäyttöisiä; varhaiskasvatuksen ruokakasvatuksessa ja Saperessa voi
halutessaan hyödyntää samoja kuvia lasten kanssa. Lapsen päivään ja erilaiseen
toimintaan tai tunteisiin liittyvät kuvat puhuttelevat lapsia ja ovat
mieleisiä.
Lisäosasta löytyy myös kaikkea muuta kivaa tarpeellisten
perustaulukoiden lisäksi. Osallisuutta lisäävä kivojen asioiden bingo
esimerkiksi on tosi ihana ryhmähengen kasvatukseen sekä iloa, kiitollisuutta ja
positiivisuutta lisäämään. Bingon kuvista osan voi yhdistää tervehtimisen ja
toisen huomioimisen opetteluun (esim. hali, hymy, kehu, tervehdys, kiva läpy).
Kalenteri ja lisäosa on siis kattava paketti kaikkea
tarpeellista ja hyödyllistä. Jos kiinnostuit, voit käydä tsekkaamassa sen
täältä: https://www.taikanorppa.fi/tuote/varhaiskasvattajan-kalenteri?category=kalenteri
Facebook: Välähdyksiä
varhaiskasvatuksesta
Instagram: @valahdyksia_vakasta
Kommentit
Lähetä kommentti
Ilahtuisin kovasti, jos saisimme blogitekstin kommenttikenttään vuoropuhelua aikaiseksi. Jätäthän käynnistäsi siis kommentin! Voisitko myös ystävällisesti linkittää oman blogitekstisi kommenttikenttään, jos oma tekstini on herättänyt sinussa blogipäivityksen verran lisäajatuksia, kiitos!