Vuodenaikaloruja -Opettavaisia lorukortteja jokaiseen vuodenaikaan
Mainos: Pedapuu
Ryhmäni eskarit ovat tykänneet
kovasti näistä korteista. Kortit ovat herättäneet paljon keskustelua ja
kiinnostusta lapsissa. Aina kun joku lukemaan oppinut lapsi tai minä aloin
kuvan tutkimisen jälkeen lukemaan kortin takana olevaa lorua, hiljentyivät
lapset ihanasti kuuntelemaan. Lorut olivat heille selkeästi mielenkiintoisia.
Ne tukevatkin hyvin lasten kielen kehitystä, mutta antavat samalla myös
luontoon ja ympäristöön liittyvää tietoa.
Nämä loruihin liitetyt
”tietoiskut” herättivät lasten mielenkiinnon, ja myös niistä syntyi mukavasti
keskustelua. Monestihan lorukorttien lorut eivät anna kovin paljon tai
yksityiskohtaista oikeaa tietoa, mikä näissä vuodenaikaloruissa oli puolestaan
ilahduttava yllätys. Kortit todellakin tukevat siis myös vuorovaikutusta. Erityisesti
lapset innostuivat kuitenkin korttien kuvituksesta, joka aiheutti paljon
tunteita lapsissa. He olivat niistä nimittäin aivan ihastuksissaan.
Kortit ovat toimineet tosi hyvin
odottelutilanteissa tai esim. aamupiirillä alustuksena päivän toimintaan tai ihan
muuten vaan. Kortit ovat todella helpot ottaa käyttöön, koska ne on
värikoodattu vuodenaikojen mukaan omilla väreillään. Tällaisia arkea
helpottavia yksityiskohtia opettajana arvostan.
Vaikka minulta löytyy monenlaisia
materiaaleja sadutus -menetelmän hyödyntämiseen, en ollut kuitenkaan koskaan
aiemmin tehnyt sadutusta lorukortteja hyödyntämällä. Tämä vinkki tuli
lorukorttien mukana. Olimme harjoitelleet sadutusta jo aiemmin, joten toimintatapa
oli lapsille tuttu. Nyt päätimme tehdä ”ryhmäsadutuksen”. Kahdessa eri
pienryhmässä lapset saivat yhdessä päättää yhden kortin, josta ryhmän yhteinen
tarina lähtisi liikkeelle.
Tutkimme kortteja, joista
molemmat ryhmät äänestivät yhden kuvan. Valinta tehtiin täysin visuaalisesti;
loru päätettiin lukea äänestystuloksen selvittyä. Toinen ryhmä valitsi kuvan,
jossa omenapuun oksassa oli omenoita, ja yhdessä omenassa oli pieniä ikkunoita
ja ovi, josta toukka kurkisti. Haluan kuitenkin keskittyä nyt oman ryhmäni
kokemukseen. He valitsivat kuvan, jossa pieni pupu istuu ruoholla ja katselee
oravien leikkiä koivussa. Taivaalla näkyy sateenkaari. Kuva vaikutti suuresti
lasten tunteisiin, ja suorastaan valloitti lasten sydämet! Vasta kuvan
tutkimisen jälkeen luimme runon:
”Sateen jälkeen,
kun aurinko
loistaa,
alkaa sateenkaari
värejänsä toistaa.
Pupu ihailee
värejä kesäturkissaan,
on vaihtanut
värinsä jo ruskeaan.
Nauttii oravatkin
nyt iloiten säästä,
löytyykö aarre sateenkaaren
päästä?”
Aloitimme sadun sanoilla ”Olipa
kerran..”. Vuorotellen lapset lisäsivät tarinaan oman osuutensa. Lapset olivat
aivan innoissaan osallistumassa tähän ja kuuntelivat kiinnostuneina, mitä
toisilla oli sanottavana. Lopuksi luimme tarinan kokonaisuudessaan. Lapset
eivät halunneet muuttaa tarinaan mitään, joten pääsimme suoraan nimen
äänestykseen.
Lorukortin kuva ja lasten oma
satu jäi kuitenkin vahvasti heidän mieliinsä. Olimme aloittamassa eskareiden
rentoutushetkeä. Kuten joka perjantai, lapset muistuttivat aikuisia joka
perjantaisesta satuhieronta -rentoutuksesta. Se on heille todella tärkeä ja
mieleinen hetki. En ollut ehtinyt ennakkoon suunnitella, minkä sadun ottaisimme
satuhierontaan, niinpä ehdotin, että käyttäisimmekin molempien pienryhmien
valitsemien lorukorttien loruja satuhieronnan pohjalta; tekisimmekin
loruhieronnan. Lapset innostuivat tästä ajatuksesta, mutta tämä ajatus ehti
nopeasti jalostua heidän päässään, kun joku keksi, että piirtäisimmekin kaverin
selkään pienryhmien keksimät omat tarinat. Loistava idea! Tuumasta toimeen!
<3
Lapset asettuivat lattialle
piiriin kasvot toisen selkää kohti, ja piirsivät ensin yhden pienryhmän sadun,
jonka jälkeen vaihdoimme suuntaa, jolloin lapset pääsivät piirtämään toisen
vieruskaverinsa selkään toisen pienryhmän sadun. Luokka oli aivan äänetön! En
tiedä, olenko ikinä nähnyt heitä niin keskittyneinä, täysin läsnä siinä
hetkessä! Välillä joku lapsi hihkaisi ylpeänä, että ”Tuo oli minun keksimä
kohta!”. Kun satuhieronta oli päättynyt, nousivat lapset piiristä silmät
sädehtien aivan mielettömän tyytyväisinä ja onnellisen näköisinä omille
patjapaikoilleen. Todella monet lapset kommentoivat, miten upeat molemmat sadut
olivat! Heidän kommenteistaan paistoi se, miten valtavan vaikutuksen tällainen
työskentelytapa oli heihin tehnyt. He olivat niin ylpeitä saduista ja omasta
osuudestaan sadun syntyyn.
Koska lapset ihastuivat
kortteihin niin syvästi, laitoin lorukortit vielä magneetilla liitutauluun
kiinni, jotta jokainen halukas voisi käydä niitä ihastelemassa. Ja monta lasta
siinä kävikin pyörähtämässä monen päivän ajan: ihastelemassa kortin kuvaa, söpöä
pikku pupua tai vain vertaamassa, millaisia yhtymäkohtia kuvalla ja heidän
tarinallaan oli.
Myöhemmin aiomme vielä jatkaa
työskentelyä, jolloin lapset pääsevät jokainen halukas vuorollaan näyttelemään
heidän oman tarinansa. Täytyy kyllä sanoa, että tämä hetki lukeutuu koko
kauneudessaan eittämättä yksiin parhaimmista työmuistoistani! <3
Jos kiinnostuit, ko. kortit löytyy esim. täältä: https://www.pedapuu.fi/product/38/vuodenaikaloruja
Blogilla on myös instasivut nimellä: Valahdyksia_vakasta sekä Facebook -sivut nimellä: Välähdyksiä varhaiskasvatuksesta.
Kommentit
Lähetä kommentti
Ilahtuisin kovasti, jos saisimme blogitekstin kommenttikenttään vuoropuhelua aikaiseksi. Jätäthän käynnistäsi siis kommentin! Voisitko myös ystävällisesti linkittää oman blogitekstisi kommenttikenttään, jos oma tekstini on herättänyt sinussa blogipäivityksen verran lisäajatuksia, kiitos!