Taide on ihmeellinen asia

 "Taide on ihmeellinen asia. 

Jokainen näkee siinä mitä voi ja juuri se onkin tarkoitus."

-Tove Jansson-

"Taiteen äärellä koetut elämykset ja keskustelut opettavat lasta näkemään, että maailma on moninainen ja erilaiset, yhtä arvokkaat tulkinnat ja ajatukset voivat käydä vuoropuhelua keskenään ilman, että toinen olisi toista oikeampi. Taito- ja taidepedagogiikka puolestaan liittyy vahvasti lapsen ilmaisuun ja leikkiin sekä kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin. Taidekasvatus tuleekin nähdä itsessään arvokkaana toimintana, joka luo yksilöllisiä ja yhteisöllisiä elämyksiä ja iloa yhteisöön sekä toimii rakentavana keinona oppia myös muita oppimisen alueita. Torsti Lehtinen on sanonut: "Lastenkaltaisten on taiteen valtakunta". Lasten taidekasvatus virittääkin juuri mielikuvitusta sekä luovaa ajattelua, ja sen vuoksi taidepedagogiikalla on aina yhteys lapsen leikkiin, mielikuviin ja tarinallisuuteen." Näin Inkeri Ruokonen kokoaa taiteen merkityksestä kirjassa Ilmaisun ilo -Käsikirja 0-8 -vuotiaiden taito- ja taidekasvatukseen (2022).

Innostus taiteisiin syntyy usein lapsuudessa taiteen äärellä saaduista kokemuksista, minkä vuoksi taiteiden läsnäolo on todella tärkeää lapsen jokapäiväisessä arjessa, Ruokonen lisää. Tämä lause herätti minut ajattelemaan omaa taiteen polkuani. Lapsuudessa olin hyvin kiinnostunut kuvataiteista ja sain äidiltäni positiivista palautetta ja kannustusta omaan ilmaisuuni. Nämä muistot ovat jääneet mieleeni vahvoina ja lämpiminä. Jäin kuitenkin miettimään taiteen polkuani tuosta eteenpäin. Missä vaiheessa varsinaisesti innostuin taiteista? Tästä puhuin hiljattain hyvän ystäväni kanssa, ja me molemmat olimme sitä mieltä, että taito- ja taideaineet Jyväskylän varhaiskasvatuksen kandidaatin opinnoissa oli selkeästi se käännekohta, jolloin taiteen sisäisti erityisen merkitykselliseksi itselle. 

Opintojen jälkeen olen ollut hyvin kiinnostunut kaikenlaisesta taiteesta ja pyrkinyt saamaan mahdollisimman monenlaisia taiteellisia elämyksiä, joita olen myös omille lapsilleni pyrkinyt tarjoamaan. Pienestä asti olemme lasteni kanssa käyneet taidenäyttelyissä, museoissa ja erilaisissa kulttuuritapahtumissa, ja he ovat pitäneet niistä todella paljon. Jo vain muutaman vuoden ikäisenä he ovat kiinnostuneena katsoneet tauluja museoissa, ja etsineet äidin tehtävänannon mukaan näyttelystä heitä eniten koskettaneen taideteoksen ja perustelleet, miksi ovat kyseiseen teokseen päätyneet.

Ruokosen tekstissä mainitaan taiteellisten elämysten lisäksi niistä keskustelu, mikä on mielestäni hyvin tärkeää. Oman mielipiteen perustelemiseen on ylipäätään todella tärkeää kannustaa lapsia. Se on heille yllättävän vaikeaa, jos he eivät ole siihen tottuneet. Omien mielipiteiden ja näkemysten perusteleminen onkin tärkeä itseilmaisun, mutta myös ajattelun taitojen muoto. Erityisen tärkeää se on matematiikassa, mutta myös kaikessa joustavassa ajattelussa. Toisten taiteellisten tulkintojen kuunteleminen puolestaan lisää vuorovaikutustaitoja. Ja taiteellisia mielipiteitä kun lähtee perustelemaan, alkavat lapset hyvin usein ilmaisemaan myös tunteitaan. Taide koskettaa. Ikään katsomatta. Se avaa uusia ulottuvuuksia nähdä maailmaa, mutta samalla tutustua itseensä.

Eri kulttuureista oppiminen on ollut suurelta osalta myös vaikuttanut omaan taiteelliseen heräämiseeni. Matkustaessa koetut elämykset museoissa, näyttelyissä, arkkitehtuurin parissa ja luonnossa ovat syventäneet ja laajentaneet kiinnostustani taiteeseen entisestään. Siihen ovat vaikuttaneet kokemukset lapsuudesta tähän päivään saakka. 

Jos sinulla ei ole siis ollut mahdollisuuksia olla taiteen äärellä lapsena, ei hätää: innostus on mahdollisuus vielä herättää! Ja tämä on kaikille varhaiskasvatuksen parissa työskenteleville todella tärkeää! Jotta jokainen lapsi pääsisi taiteen äärelle jo lapsena. Siksipä haastankin sinut aloittamaan miettimällä omaa suhdettasi taiteeseen! Olisi mielenkiintoista kuulla pohdintojasi. Niitä voit jättää kommenttikenttään, kiitos. :)

Jos kiinnostuit, kirja löytyy täältä: Ilmaisun ilo - Inkeri Ruokonen (toim.) | Varhaiskasvatuksen Tietopalvelu



Kommentit

Suosituimmat blogipäivitykset

Sosiogrammi

Aistiseikkailu -projekti: Pohjustusta

Jumppaa junnuille & Näppärät näpit (karkea- ja hienomotoristen taitojen tehtäväkortit)

Jukka Hukka -kirjasarja ja tunnekortit

Työn imu

Aistiseikkailu -projekti: Matka avaruuteen

Aistiseikkailu -projekti: Matka Suomeen

Aistiseikkailu -projekti: Matka Saharaan

Kilpikonnan keinahdus -Toimintakortit hauskoihin liikuntahetkiin

Pomenian Satuseikkailu -lautapeli