Aistiseikkailu -projekti: Matka Australiaan

Australian matkamme alkoi, kun saavuin jälleen mini matkalaukun kanssa yhteiselle kokoontumisellemme. Tällä kertaa matkalaukusta löytyi netistä tulostamieni leikki-lentolippujen, passien sekä Australian lipun lisäksi Australiasta tuomiini kenguru ja koala -pehmoleluihin, puukoruun ja maan muotoiseen magneettiin sekä simpukoihin.

Kuvahaun tulos haulle koala stamp
Jälleen tutkimme karttapalloa ja luimme kuvakirjasta lisää Australiasta ennen matkustamista. Lauloimme myös aiheeseen liittyviä lauluja ja harjoittelimme tervehdystä.

Matkustaminen tapahtui samaan tapaan kuin aikaisemmallakin kerralla: matkatavaroiden nimeäminen (ja nimilapun nitominen yhteen repun kantokahvan läpi), läpivalaisu ja ruumaan toimitus, matkustajien "piippaus"  sekä passien ja lentolippujen tarkistus. Koneessa puolestaan jälleen ohjelmana minikirja nimeltä: Mennään Australiaan, sekä popcorn -tarjoilu.

Päämäärässä passeihin lyötiin Australian leima, jonka jälkeen päästiin rakentamaan yhdessä lattiakuvitusta samalla lukien satua: "Kepa kenguru kavereineen" ja korttien kuvia katsellen. 

Kankaista syntyi lattialle meri ja iso saari. Jaoimme lasten saariin liittyviä kokemuksia ja tuumailtiin, mistä saaren ylipäätään tunnistaa. Mietittiin myös, millä kulkuneuvoilla saarelle pääsee ja taiteltiin paperista laivoja ja lentokoneita leikkiä varten. Tutustuttiin myös sadun kautta Australian eläimiin. Saarelle sai halutessaan jäädä leikkimään tai vaihtoehtoisesti mennä värittämään maan eläimiin liittyviä värityskuvia. Leikkejä siivitti "ocean sounds" -musiikki. Perinteistä australialaista musiikkia kuuntelimme myös.

Myöhemmin luettiin vielä tarkempaa tietoa Australian kirjoista ja kuultiin lasten omakohtaisia kertomuksia aiheeseen liittyen. Vapaalla leikkiajalla sai myös tutustua merestä ja meren asukkaista kertoviin kirjoihin tai etsiä simpukkapurkista samannäköisiä pareja.

Toisella viikolla kävimme sadun uudelleen läpi samalla kehonsoittimia soittaen ja kuvakortteja katsoen. 

Kolmannella viikolla sisäliikunta vei meidät takaisin Australiaan. Alkuun leikittiin aiheeseen liittyvää kenguru -leikkiä, jossa loikittiin kenguruloikilla keräämään paidan helmasta taitettuun pussiin mahdollisimman suuri määrä sanomalehdestä rypistettyjä ja pakastepussiin solmittuja palloja. Toimimme neljän hengen ryhmissä ja jokainen vei löytämänsä pallot oman ryhmänsä nurkkaan, jossa ne laskettiin ja selvitettiin, mikä ryhmä keräsi palloja eniten. Samalla harjaantui enemmän/vähemmän/yhtä monta -käsitteet sekä lukujono- ja laskemistaidot. Toisessa leikissä kuvittelimme leikkivarjon mereksi ja laitoimme aiemmin taittelemamme laivat vesille. Musiikin tahdissa heiluttelimme veneitä milloin rauhallisesti, milloin nopeammin musiikin tahtia mukaillen. Lopuksi toteutimme vielä kuukauden aistiseikkailusadun liikuntasatuna jälleen kuvakortteja samalla tutkien. 

Viimeisellä viikolla luimme satuun liittyvät lorukortit ja muistelimme, mitä sadussa tapahtuikaan. Yhdessä tuumailemalla järjestimme sadun juonenkäänteistä kertovat lorukorttien kuvat oikeaan järjestykseen.

Koska olimme puhuneet matkallamme paljon veneistä, saivat lapset tuoda kaarnan paloja, joihin porasimme käsiporalla reiän purtta varten. Purteen tarvitsimme kepin sekä vapaavalintaisesti joko kangasta tai vaikka puun lehden. Aluksia testailimme sitten ulkoilussa kevään vesilätäkkö -leikeissä, jotka olivat todella suosittuja. Seinälle laittamani maailman kartta kiinnosti lapsia myös kovasti. Lisäksi Australiaan liittyviä värityskuvia sai jälleen halutessaan väritellä tai piirtää matkastaan. Ja tabletti oli  myös tarvittaessa apuna lasten lisäkysymyksille.


                         Katon rajassa roikkui jo 10 viiriä merkiksi matkoistamme. 

Lopuksi lapset saivat äänestää seuraavan matkakohteen, joka ei ollut maa ensinkään. Koska lapset halusivat tehdä tutkimusmatkan ihmisen kehon sisälle, oli äänestyksessä apuna aiemmin tulostamani lippujen lisäksi myös ihmisen kuva. Aiemmin lasten omalla aamupiirillä lapsia nimittäin kovasti mietitytti, miltä ihmisen sisällä näyttää (millaisia on verisuonet ja vatsalaukku yms.), joten nyt lapset halusivat tällaisen tutkimusmatkan äänestykseen mukaan. Lasten kanssa yhdessä ideoitiin, miten tällainen matka voitaisiin toteuttaa. Äänestystilanne on ollut myös oivallinen enemmän/vähemmän/yhtä paljon -käsitteiden kertaamiseen.






Ennen äänestystä loruteltiin kuitenkin seuraavasti:


Humppaa, pumppaa, kuningas jumppaa. Koivet kattoon, kaviot ristiin, harja hurjaan huiskeeseen, turnajaisten tuiskeeseen. Kuka jalkoja heiluttaa, kuka on kuningas, mikä on maa?

-Ihmisen keho-


Kommentit

Suosituimmat blogipäivitykset

Sosiogrammi

Aistiseikkailu -projekti: Pohjustusta

Jumppaa junnuille & Näppärät näpit (karkea- ja hienomotoristen taitojen tehtäväkortit)

Jukka Hukka -kirjasarja ja tunnekortit

Työn imu

Aistiseikkailu -projekti: Matka avaruuteen

Aistiseikkailu -projekti: Matka Suomeen

Aistiseikkailu -projekti: Matka Saharaan

Kilpikonnan keinahdus -Toimintakortit hauskoihin liikuntahetkiin

Pomenian Satuseikkailu -lautapeli