Aistiseikkailu -projekti: Matka Pohjoismaihin
Mainos: Varhaiskasvatuksen Tietopalvelu
Tämän kertaisella aistiseikkailu -kerralla matkustettiinkin ihan urakalla. Suunnitelmissa oli matka Ruotsiin, mutta laajennettiinkin reissua vähän lisää ja käytiin samalla lisäksi Norjassa, Tanskassa ja Islannissa. Kerralla pohjoismaat tutuksi.
Perinteisesti matkamme alkoi, kun saavuin jälleen mini matkalaukun kanssa yhteiselle kokoontumisellemme. Tällä kertaa matkalaukusta löytyi netistä tulostamieni leikki-lentolippujen, passien sekä maiden lippujen lisäksi Ruotsista ostettu meripihka -magneetti sekä hirvi -pehmolelu.
Jälleen tutkimme karttapalloa ja luimme kuvakirjasta lisää Pohjoismaista ennen matkustamista. Lauloimme myös aiheeseen liittyviä lauluja ja opettelimme useita tervehdyksiä.
Matkustaminen tapahtui samaan tapaan kuin aikaisemmallakin kerralla: matkatavaroiden nimeäminen (ja nimilapun nitominen yhteen repun kantokahvan läpi), läpivalaisu ja ruumaan toimitus, matkustajien "piippaus" sekä passien ja lentolippujen tarkistus. Koneessa puolestaan jälleen ohjelmana minikirja: "Lentokonne saa tehtävän", sekä vaahtokarkki -tarjoilu. Olimme aikaisemmin päättäneet, että viikon apulaiset saivat istua lentokoneen ohjaamossa aina vuorollaan.
Päämäärässä passeihin lyötiinkin poikkeuksellisesti neljä eri leimaa, jonka jälkeen päästiin rakentamaan yhdessä lattiakuvitusta samalla lukien satua Milli Muurahaisesta ja lorukorttien kuvia katsellen.
Ensin lähdimme Milli Muurahaisen mukaan kiertelemään Ruotsia kuumailmapallolla. Samalla rakennettiin kankaista lattialle pohjoismaat ja merta. Tutustuttiin Peppi Pitkätossuun ja Vaahteramäen Eemeliin. Matka jatkui Tanskaan, jonne rakennettiin puupalikoista Pohjois-Euroopan pisin silta. Legolandia rakennettiin myös. Sitten matka jatkui Norjan vuoria ja vuonoja tutkimaan. Ruskeasta huovasta lisäsimme lattiakuvitukseen vuoria. Lopuksi vielä Islantiin tulivuoria ja kuumia lähteitä katsomaan. Leikkiin sai käydä taittelemassa myös lentokoneita ja laivoja paperista samalla, kun keskustelimme eri kulkuneuvoista, millä pääsisimme matkustamaan maasta toiseen.
Toisella viikolla kävimme sadun uudelleen läpi samalla kehonsoittimia soittaen ja kuvakortteja katsoen. Kolmannella viikolla toteutimme sadun liikuntasatuna jälleen kuvakortteja samalla tutkien.
Viimeisellä viikolla luimme satuun liittyvät lorukortit ja muistelimme, mitä sadussa tapahtuikaan. Yhdessä tuumailemalla järjestimme sadun juonenkäänteistä kertovat lorukorttien kuvat oikeaan järjestykseen.
Halutessaan lapset saivat lisäksi tutustua Peppi Pitkätossu ja Vaahteramäen Eemeli -kirjoihin. Legolandin innostamana rakentelimme myös legoja mallikuvan mukaan. Seinälle laittamani maailman kartta kiinnosti lapsia edelleen kovasti. Lisäksi Pohjoismaihin liittyviä värityskuvia sai jälleen halutessaan väritellä tai piirtää matkastaan. Ja tabletti oli myös tarvittaessa apuna lasten lisäkysymyksille.
Alkusyksystä puhuimme kirjekavereista ja päätimme yrittää hankkia eskariryhmällemme toinen eskariryhmä, joka lähtisi kanssamme kirjeenvaihtoon. Lapset äänestivät haluavansa kirjekaverin Ruotsista. Kovasta yrityksestä ja yhteydenotoistani huolimatta emme saaneet valitettavasti innostusta Ruotsin päässä, joten kirjeenvaihto jäi haaveeksi.
Katon rajassa roikkui jo seitsemän viiriä merkiksi matkoistamme.
Lopuksi lapset saivat äänestää seuraavan matkakohteen. Lapset olivat aiemmin kyselleet paljon avaruudesta ja toivoneet, että myös se voisi olla aistiseikkailu -äänestyksessä mukana. Tämän vuoksi eri maiden lippujen seassa oli myös kuva kuusta. Äänestystilanne on ollut myös oivallinen enemmän/vähemmän/yhtä paljon -käsitteiden kertaamiseen.
Ennen äänestystä loruteltiin kuitenkin seuraavasti:
Kommentit
Lähetä kommentti
Ilahtuisin kovasti, jos saisimme blogitekstin kommenttikenttään vuoropuhelua aikaiseksi. Jätäthän käynnistäsi siis kommentin! Voisitko myös ystävällisesti linkittää oman blogitekstisi kommenttikenttään, jos oma tekstini on herättänyt sinussa blogipäivityksen verran lisäajatuksia, kiitos!