Aistiseikkailu -projekti: Matka Intiaan


Intian matkamme alkoi, kun saavuin jälleen mini matkalaukun kanssa yhteiselle kokoontumisellemme. Tällä kertaa matkalaukusta löytyi vain netistä tulostamani leikki-lentoliput, passit sekä Intian lippu, koska en omistanut mitään kyseiseen maahan liittyvää rekvisiittaa.

Jälleen tutkimme karttapalolta Intiaa sekä Aasiaa ja luimme kuvakirjasta sekä toisesta kirjasta lisää Intiasta ennen matkustamista. Lauloimme myös aiheeseen liittyviä lauluja ja opettelimme uuden tervehdyksen. 

Matkustaminen tapahtui samaan tapaan kuin aikaisemmallakin kerralla: matkatavaroiden nimeäminen (ja nimilapun nitominen yhteen repun kantokahvan läpi), läpivalaisu ja ruumaan toimitus, matkustajien "piippaus"  sekä passien ja lentolippujen tarkistus. Koneessa puolestaan jälleen ohjelmana minikirja, joka kertoi tällä kertaa matkasta maailman ympäri, sekä popcorn -tarjoilu.

Kuvahaun tulos haulle indian tuk tuk stamp

Päämäärässä passeihin lyötiin Intian leima (liimasin tulostamani Intian postimerkin, joka sopi aiheeltaan maahan sekä siitä kertovaan satuun), jonka jälkeen päästiin jälleen lattiakuvituksen pariin.

Ensin saavuimme puutarhaan (eri värisiä vihreitä ja kukallisia kankaita), joka sijaitsi Yamuna -joen (sininen kangas) varrella lähellä Taj Mahalia (kortin kuva). Aloin lukemaan tarinaa Masa Moposta (tuk tuk). Tarinan edetessä lisäilin puutarhaan sinne kuuluvia asioita/kuvia, kuten ruskean kankaan puutarhaa kiertäväksi tieksi ja kulkuneuvojen kuvia tielle. Koska lehmät kuuluvat intialaiseen liikennekulttuuriin, jokainen sai halutessaan asettaa aiemmin tekemänsä käpylehmän liikenteen sekaan.

Lopuksi intialaisen musiikin säestämänä lapset saivat rakentaa puutarhan valmiiksi: puita, pensaita, kukkia. Puutarhaan sai lisätä myös eläimiä, jotka arveli keskustelumme pohjalta kuuluvan intialaiseen luontoon. Tämän mahdollisti matkalaukullinen käsinukkeja, jotka toin kotoa. Lopuksi sai leikkiä puutarhalla ja käsinukeilla niin kauan kuin oli aika lähteä takaisin lentokoneelle.

Seuraavalla viikolla tutkimme kirjainkortteja ja mietimme, mikä sana niistä muodostuu (Intia). Muisteltiin, mitä olimme kokeneet Intian matkalla edellisellä viikolla. Puhuimme tuk tukilla liikkumisesta ja keksittiin lisää kulkuneuvoja, jonka jälkeen jokainen sai halutulla kokoonpanolla tehdä valitsemansa kulkuneuvo -patsaan. 

Kulkuneuvot kiinnostivat lapsia niin kovasti heti eskarin alusta lähtien ja vielä kun niitä esiintyi aistiseikkailu -matkallamme pitkin vuotta, päädyimme syyskauden alussa merkitsemään lasten omat kaapit ja istumapaikat heidän valitsemillaan kulkuneuvojen kuvilla tunnistamisen helpottamiseksi. Jokainen teki myös rekisterikilven, johon tuli oman nimen etukirjaimet sekä numeroiden kohdalle syntymäaika.

Kävimme aistiseikkailu -sadun läpi vielä kehonsoittimilla soitettuna ja kuvakortteja katsellen. Lopuksi etsimme isosta seinällä olevasta kartasta vihjekortin avulla Intian sekä Intian lipun kaikkien muiden maiden lippujen  joukosta. Kiinnostus tähän tuli lasten omasta aloitteesta, ja se kiinnosti heitä kovasti kerta toisensa jälkeen -maiden lippuja oli kartassa nimittäin melkoinen määrä.

Kädentöissäkin ajelimme ohjeen mukaan tuk tukilla erilaisia reittejä pitkin (toteutus saksilla leikaten).

Kolmannella viikolla toteutimme sadun liikuntasatuna. Alkuun järjestäydyttiin liikuntasaliin piiriin lukujonojärjestykseen päättelemällä oma paikka. Kaikki saivat tätä varten valita joko mustan tai oranssin paperisuikaleen, jossa oli numero. Suikaleista eli raidoista muodostui oikean paikan löydettyään tiikeri. Vielä kerrattiin raidoista lukujonotaitoja eteen- ja taaksepäin. 

Jokainen sai vuorollaan myös miettiä tietyn raitaista tiikeriä. Leikissä kerrottiin toisille, montako oranssia ja montako mustaa raitaa siinä tiikerissä on, mitä itse ajattelee. Muut saivat sitten vastata, montako raitaa tiikerissä oli yhteensä. Tiikeri tietysti sen takia aiheena, kun se  liittyi Intian seikkailuumme.

Tämän jälkeen luettiin aistiseikkailu -satu, mietittiin mitkä kuvat kuuluu mihinkin tarinan kohtaan ja toteutettiin satu liikunnallisesti.

Viimeisellä viikolla luimme satuun liittyvät lorukortit ja muistelimme, mitä sadussa tapahtuikaan. Yhdessä tuumailemalla järjestimme sadun juonenkäänteistä kertovat lorukorttien kuvat oikeaan järjestykseen.

Koska lumet oli jo satanut, halusivat lapset tehdä ulkoilun aikana lumilinnan, josta muotoutuikin upea Taj Mahal. Myös seinälle laittamani maailman kartta kiinnosti lapsia edelleen kovasti. Lisäksi Intiaan liittyviä värityskuvia sai jälleen halutessaan väritellä tai piirtää matkastaan. Tarjolla oli myös intialaisia mosaiikkikuvioita väritettäväksi. Ja tabletti oli  myös tarvittaessa apuna lasten lisäkysymyksille.


Katon rajassa roikkui jo neljä viiriä merkiksi matkoistamme. 

Lopuksi lapset saivat äänestää seuraavan matkakohteen. Äänestyksessä apuna oli aiemmin tulostamani liput kaikista niistä maista, jotka Aistiseikkailu -kirjoista löytyy. Äänestystilanne on ollut myös oivallinen enemmän/vähemmän/yhtä paljon -käsitteiden kertaamiseen.






Ennen äänestystä loruteltiin kuitenkin seuraavasti:


Humppaa, pumppaa, kuningas jumppaa. Koivet kattoon, kaviot ristiin, harja hurjaan huiskeeseen, turnajaisten tuiskeeseen. Kuka jalkoja heiluttaa, kuka on kuningas, mikä on maa?

Ruotsi

Kommentit

Suosituimmat blogipäivitykset

Sosiogrammi

Aistiseikkailu -projekti: Pohjustusta

Jumppaa junnuille & Näppärät näpit (karkea- ja hienomotoristen taitojen tehtäväkortit)

Jukka Hukka -kirjasarja ja tunnekortit

Työn imu

Aistiseikkailu -projekti: Matka avaruuteen

Aistiseikkailu -projekti: Matka Suomeen

Aistiseikkailu -projekti: Matka Saharaan

Kilpikonnan keinahdus -Toimintakortit hauskoihin liikuntahetkiin

Pomenian Satuseikkailu -lautapeli